lauantai 25. helmikuuta 2012

Laiskan naisen sämpylät

Tiistaina mainostin keitelleeni herkullisen sopan. Samana iltana intouduin myös laiskan-naisen-sämpylöiden leivontaan. Reseptin sovelsin ruisjauhopussin kyljessä olevasta ruisruutujen ohjeesta ja aika herkkuja tuli tosi helpolla. Niin herkkuja, että leivoin siivoilun ohessa tänään uuden pellillisen, kun remonttimiehet pisteli poskeensa edellisen satsin viimeiset.


Laiskan naisen sämpyläruudut:

Ohje on taas tällä kertaa hyvin suurpiirteinen.
Ihan vaan koska minä olen leipurina hyvin suurpiirteinen.

1 (muumi)mukillinen erilaisia siemeniä sopivassa suhteessa  ja hippunen sokeria
- Mulla auringonkukan-, seesamin- ja pellavansiemeniä ja ruokokidesokeria.

Kaada muki täyteen kuumaa vettä ja jätä siemenet turpoamaan joksikin aikaa. (Mielellään esim yön yli, mutta jo tunti-puolikin riittää jos ei huomaa ennakoida leipomisintoa tai leiväntarvetta).

Sekoita siemenseos, vielä pari muumimukillista vettä ja noin 2 rkl öljyä.
- Mulla tänään oliiviöljy, viimeksi rypsi.
Huomaa, että kuivahiivaa käyttäessä veden kannattaa olla aika lämpöistä. Lämpimämpää kuin kädenlämpö ainakin.

Sekoita kuivat aineet. Esim. 4 dl ruisjauhoja, 2dl kaurahiutaleita ja 4 dl vehnäjauhoja + 1-2 tl suolaa ja 1 pussi kuivahiivaa. Sekoita jauhoseos siemenseokseen. (Tässä kohtaa mä rakastan mun joululahjamonitoimikonetta.)

Kaada koko taikinamötti pellille leivinpaperin päälle ja taputtele noin 1 cm paksuksi levyksi. (Saatat tarvitaan vähän jauhoja ettei tarraa sormiin.) Vetele taikinapyörällä ruutujen rajat ja haarukalla jokaiseen ruutuun parit reiät.

Anna nousta liinan alla n. 40 min.

Lykkää 225° uuniin 20-30 minuutiksi.
Leipälevy on kypsä, kun se koputellessa kuulostaa vähän ontolta.

Nauti kun koko asunto tuoksuu tuoreelta leivältä ja oivariini sulaa lämpimään sämpylään.

Ja laiskalle naisellehan nää sopii siksi, että ei paljon synny tiskiä tai jauhoisia pöytäpintoja. Jos taputtelee taikinan levyksi esim. nuolijalla, ei edes sormet likaannu taikinaan. Sooo easy.

Nyt jatkuu mun easy saturday pienellä imurointipyörähdyksellä ympäri kämppää ja sitten lösahdän sohvalle katsomaan Putouksen ja viikolla "nauhalle" menneet sarjat.

Mukavaa viikonloppua!
Ensi kerralla luvassa taas remppakuvia.

<3 Kiskis

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti